Bidløs ridning.

paloma24
Posts: 91
Joined: Wed 1. Jul 2009 20:11

Bidløs ridning.

Post by paloma24 »

Halløj.

Tiden er kommet hvor min snart 4 års må slippe livet som baby og skal tilrides ;)

Der har været rytter på hende 3 gange nu og hun ikke så meget som vipper med ørerne! Hun har lært at når det bliver trykket med benene så skal man skridte fremad - så det er jo meget godt...

I går ville hende der tilrider for mig (jeg er desværre selv for stor til hende :( ) lære hende at blive lidt styrbar, ved at tage i tøjlerne...

Det kunne hestedyret satme ikke lide! Hun hverken stejlede eller bukkede, men ved det mindste træk i tøjlen trak hun hovedet modsat og slog med hovedet, eller drejede det helt ind til rytterens ben til den side hvor trykket blev lagt i tøjlen...

Er det bedre at tilride hende bidløst? Eller ender man så med en hest der aldrig lærer biddet at kende??

Jeg har aldrig gjort det i det bidløse, fordi jeg jo tænker at hvis dyret vil stikke af, så er der ikke så mange stopmuligheder... Ikke fordi jeg sidder og flår nogle heste i munden, men alligevel ikke ;)

Er der nogle af jer der har erfaringer med det??
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Bidløs ridning.

Post by Lena »

Nej, jeg har ingen erfaring med tilridning og ikke meget erfaring med bidløst. Men jeg tænker om hesten trænger til at få tjekket tænder siden hun reagerer så voldsomt...... eller er hun bare slet ikke vant til at have bid i munden? Hvordan reagerer hun når du arbejder med hende fra jorden?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bidløs ridning.

Post by CXEC »

Tjek dens tænder som Lena siger. Tror Ninie kan noget med bidløs ridning. Jeg ved ikke nok om det til, at at kunne vejlede om det.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Bidløs ridning.

Post by Replica »

Jeg er igang med det basale med min 4 års.
Han rides med kapsun.

Ville også tjekke tænder.

Måske også prøve lidt forskellige bid, måske ville et der er lige(et af de der gummibid) være nemmere for hende at vænne sig til i starten?

Du kan jo sagtens starte op med bidløst, fx ved at ride med kapsun, og så stadig have hovedtøj med trensebid på. Så kan hun vænne sig til biddet imens i øver hende i at blive lidt styrbar og acceptere at der skal ske lidt når der er rytter på ryggen.

Når vi skal til at have lidt mere samling på, så skal der også bid på min.
ImageImage
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Bidløs ridning.

Post by 99E »

Både bid og bidløse optømninger er noget, hesten skal LÆRE hvad betyder.
Den er ikke født med en naturlig reaktion på biddet - eller kapsunen/rebgrimen/sidepull'en/...

Man kan forberede den på at blive styret med tøjlerne ved fx at vænne den til at flytte sig for pres på 117 andre måder først - men i sidste ende skal den LÆRE hvad biddet betyder.
Derfor er det også en falsk sikkerhed at "hvis man har bid på, kan man helt sikkert stoppe den"...

Som de andre siger:
Start med at tjekke tænder.
Overvej derefter om du har det rette bid på hesten.
Overvej om du egentlig på nogen som helst måde har givet hesten den mindste chance for på forhånd at LÆRE at den skal flytte sig for biddet...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
paloma24
Posts: 91
Joined: Wed 1. Jul 2009 20:11

Re: Bidløs ridning.

Post by paloma24 »

Så fik jeg lov til at logge ind :-)

Det med tænderne er basal viden - det er selvfølgelig gjort! :-)


Det er nok mere sandsynligt at jeg har fået lært hende at flytte sig for tryk i stedet for biddet. Hun har gået med bid i 2 år i longe og på tur, men det lærer de selvfølgelig ikke at blive styret med.
paloma24
Posts: 91
Joined: Wed 1. Jul 2009 20:11

Re: Bidløs ridning.

Post by paloma24 »

Møg telefon. Sender inden jeg er færdig ;-)

Så vejen frem med hende er simpelthen bare træning og ros når hun forstår?
Jeg vil selvfølgelig prøve med et blødere bid også...

Det jeg har nu er et tykt 2 delt bid..
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Bidløs ridning.

Post by CXEC »

Blødere bid er ikke nødvendigvis vejen frem, især ikke hvis du allerede bruger et tykt 2 delt bid. Bliver det for tykt kan den ikke have det i munden.

Jeg har været nødt til at skifte mit almindelige bid ud med et tyndere bid, for ellers reagerede hesten ganske enkelt ikke.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
paloma24
Posts: 91
Joined: Wed 1. Jul 2009 20:11

Re: Bidløs ridning.

Post by paloma24 »

Okay :) Så lader jeg det være lige nu og giver hende en chance for at lære det ordentligt at kende!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Bidløs ridning.

Post by 99E »

paloma24 wrote:Så vejen frem med hende er simpelthen bare træning og ros når hun forstår?

Med langt de fleste tilridningsissues er det et spørgsmål om at få trænet - stille og roligt og konsekvent.
Med hurtig eftergivenhed så snart hesten gør "lidt af det rigtige".

paloma24 wrote:Det er nok mere sandsynligt at jeg har fået lært hende at flytte sig for tryk i stedet for biddet.

Hestens kal BÅDE kunne flytte sig for "almindeligt" tryk OG "for biddet".
Biddet ER jo "tryk".
Og det er nemmere for hesten at "få ideen" om at flytte sig for biddets tryk, hvis det med at "flytte sig for tryk" er noget, man har trænet. Meget. Alle mulige steder på kroppen.

Hvis man samtidig hjælper hesten ved ikke at trække BAGUD i tøjlen, men føre armen ud til siden og trække mere vinkelret på halsen, lærer den det nok.

paloma24 wrote:Det jeg har nu er et tykt 2 delt bid..

OK standardbid at starte på.
Bare husk, at hvis du trækker lige bagud på begge tøjler på een gang kan det blive ret ubehageligt for hesten.

CXEC wrote:Jeg har været nødt til at skifte mit almindelige bid ud med et tyndere bid, for ellers reagerede hesten ganske enkelt ikke.

Hvis problemet er, at hesten "ikke har plads" til det tykke bid løses det jo nemt ved ikke at have næserem på. Så er der masser af plads, fordi hesten kan åbne munden lidt og bevæge tungen og biddet frit.
Det er sjældent noget, som viser sig ved at hesten "ikke reagerer". Hvis hesten "ikke reagerer" er det som regel fordi den ikke er trænet til nok følsomhed.

That being said - heste kan godt have "favoritbid" - nogle heste KAN (selv uden næserem) bedst lide tynde bid, andre foretrækker bid med stor tungefrihed, andre igen tykke, tunge bid...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply