bidstørrelse

Post Reply
Lone

bidstørrelse

Post by Lone »

min hest har en lille mund og jeg synes pludselig ikke at biddet passer ordentligt - og gæt hverm der køber nyt bid ustandselig :( Jeg synes bare konstant dete r for smalt - for bredt . og måske for tykt. Hvilke retningslinjer bruger I - hvor meget skal man se i mulevigen? Gerne et billede som illustration...... Og bruger I dnemed to rynker i mulevigen, som retningsgiver for at det sidder korret? Og hvad med tykkelsen - hvornår ved man at det er for tykt?
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg har lært at der skal være ca. ½-1 cm at se i hver side af mundvigen når biddet ikke er i brug. Helst nærmere den ½ som den 1. Jeg har samtidig lært at man skal være opmærksom på om der er meget slør i biddet og om ´´huller´´ i sammenføjningen i midten ikke er så store at de kan gå ind og nive hesten på tungen. Køber gerne et bid på 13-16 mm og i almindeligt metal, da min er ligeglad. Rider så gerne ind imellem med et bid der er lidt tyndere for at trykket på ladderne ikke skal blive for ´´dødt´´. Prøver at have ½ cm forskel på bidtykkelse. Lige nu skifter jeg dog mellem kandaren og trensen, så rider kun med en type bid. Jeg bruger de to rynker som hovedregel og er jeg i tvivl kommer det hesten til gode og spænder et hul ned. Er biddet for tykt virker det lidt som om hesten tværer lidt på det og går mere imod på tøjlen. På hooks, under trenser er der et katalognr: 300368. Her sidder biddet rigtigt, men kunne måske nok havde været et nummer tykkere. Billedet af den brune hest. Hilsen Britta
Lone

Post by Lone »

Nå, tak - sådan sidder Schannons også !!!!! Men rart at se i virkeligheden - man kan blive i tvivl om alt muligt!! Jeg bruger et bid i et gult metal - har glemt om det er det ene eller det andet - det er meget godt, men måske skulle jeg prøve et lidt tyndere også - men tænker igen: tyndt bid = hård effekt , tykt bid = blød effekt, og det er vel da stadig sådan? Men det der er tyndt i den ene mund passer måske bedre på den mindre mund? Årh, man skal ikke tænke så meget!!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det er stadig sådan at tyndt bid er skarpere end tykt bid, men det er stadig også sådan at et bid ike er skarpre end hånden der fører det uanset tykkelse. ;-) Angående tykkelsen ville jeg bare prøve mig frem. ;-) Hlsen Britta
Post Reply