Betfor - mirakelfoder!

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

....altså droppe havren. Men du skal stadig have regnet på, hvor meget hesten så skal have af ´´alt det andet den får´´, og det KAN være du er nødt til at give den hvedeklid for at holde Ca/ph-balancen på plads.
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Post by Mikkel »

Lige lidt begrebsudredning: Betfor: Tørret roeaffald tilsat melasse. Roepiller: Tørret roeaffald. Jeg er personligt ikke meget for at fylde melasse i min hest og foretrækker derfor umellasserede roepiller, der også er billigere, men det er en smagssag. Hvorfor er det der roeaffald så godt? Det er ganske rigtigt det, der bliver tilbage efter sukkerudvindingen af sukkerroer. Det er supergodt til: - At give hesten fibre og engagere fordøjelsessystemet. - At øge spisetiden, idet det ´´fylder´´ godt, men stort set ikke indeholder nogen kalorier. Man kan ikke bare erstatte havre med roepiller/betfor i et 1 til 1 forhold, da der som sagt stort set ingen energi er i betfor/roepiller. Man skal derfor have lagt en foderplan, hvor hesten er dækket ind med foderenheder på anden vis, f.eks. med hø eller wrap. :-)
Image
Jeanie

Post by Jeanie »

Det er fint nok at bruge Betfor!! Fordele og ulemper skal jeg nok lade ligge,men tjek lige bunden af spanden når i har brugt det sidste Betfor, der kan ligge en del sand/ jord... :roll: Jeg har set det flere gange og er derfor gået over til roepiller, istedet for, der er ikke sand/ jord i spanden efter dem. Ikke at mine hjemmegående heste får Betfor eller roepiller heletiden, men de får det om vinteren opblødt i varmt vand, som et eftermiddags måltid når de kommer fra fold, sammen med Pre-Alpin
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Betfor er tilsat melasse, og derfor er der mere energi i end der er i roepiller eller speedi-beet. Ønsker man at fodre havrefrit med roepiller/Speedi kræver det mere stråfoder end hvis man bruger Betfor.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Post by Lone »

Det havde jeg faktisk osse forstået - det med stråfoderet - men jeg var ikke helt sikker. det er jeg så nu - tak, 99e. det er vist rigtigt det emd sandet. Harspurgt hos forhandlerene, som vil spørge producenten. Er det sand/jord må jeg finde på noget andet. Det er bare lidt mærkeligt, for betfor er jo de snittede kogte roer, efter udvindingen af sukker - så der skulle ikke kunne være sand i dem.
Post Reply