Betfor - mirakelfoder!

Lone

Betfor - mirakelfoder!

Post by Lone »

Jeg er begyndt at bruge betfor - og jeg synes det er et helt uovertruffent foder: hestene har mere energi og arbejder bedre. Det var lidt svært at få dem til at synes om det - men nu æder de det med stor frýd. Jeg har forstået at jeg faktisk kan skifte hele havre rationen ud med Betfor - er der nogen der har erfaringer med det? Altså også til de store rideheste - for ponyerne får allerede kun Betfor - og wrap og hø.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Hvad er betfor egentlig?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone

Post by Lone »

Betfor er snittede og tørrede roer, som man obløder i vand, så de blir snittede og tørrede våde roestrimler.! De gir god energi, indeholder noget sukker - men omsættes således at de gir en langsomt virkende energi. God til hesten der ike tåler havre og før græsning. det er et godt foder, synes jeg - jeg har aldrig brugt dem før.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Yankee lavede en foderplan til Madigan forrige vinter med udelukkende hø, roepiller og travo E, så du kan sagtens skifte al havren ud med betfor. Men hvorfor bruger du i grunden ikke friske roer??? Jeg troede da man fik dem smidt i nakken på Lolland... :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Friske roer?!! De er jo snavsede? :evil: Betfor kommer ud af en sæk og er pæne små stykker - helt rene. Iøvrigt er det jo sukkeroer de dyrker hernede - og iøvrigt er det vel snart slut - når nu Eu tilskuddene til det falder væk. Men du har da selv fortalt mig, at Madigan er at ride på som en mellemstor traktor på speed - så måske jeg skulle bevare lidt havre i foderplanen :cry: :twisted:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Fodringen gør ingen forskel på Madigans humør, så nu får hun havre igen. I øvrigt er hun ikke overgearet, bare gå-på-agtig :D Er du bange for en smule snavs, Lone :shock: Nå, det er jeg forresten også selv - dødssygt at stå og rense roer om vinteren - fingrene er sgu ved at falde af :evil: Men jeg havde Madigan opstaldet (for mange år siden) et sted, hvor de fandt ud af at man da bare propper de beskidte roer i cementblanderen, hælder vand i og starter apperatet - og vupti i løbet af ingen tid har man pæne rene roer uden snavs på fingrene :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Det er da godt vi har folk til at rense roerne her hos os :mrgreen: Niels Erik er frygtelig god til det, så det får han da lov til...og hestene elsker dem, dejligt tidsforrdriv og godt for tænderne..
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg har brugt betfor for ca. et års tid siden, men er gået over til roepiller, da der også var melasse i det strukturfoder jeg bruger som tilskud efter ridning. Min hest gider ikke spise roepillerne rent, men jeg snyder så lidt ved at tilsætte strukturen når de skal opblødes. :D Så bliver alt spist med velbehag. :) Betfor og roepiller er samtidig rigtigt godt til at holde maven sund og så sparer det på halmen. Min skal dog på spåner fra i morgen, så det bliver ikke længere aktuelt med hamspisningen. 8) For ca. 2 år siden fik min hest konstateret bronkitis og tog så al havren fra hende og fodrede udelukkende med struktur, wrap og betfor. Så du kan sagtens tage havren fra. Sidste år prøvede jeg så med havren igen, da min står opstaldet på privat ridecenter og det var nemmere for dem, hvis min hest blev fodret som de andre heste. Har ikke haft problemmer siden og bronkitisen er åbenbart gået i sig selv igen. Hilsen Britta
Lone

Post by Lone »

Betfor er et restprodukt fra sukkerfremstillingen -- Roerne snittes og sukkeret udvindes, de strimlede roer tørres og er betfor. Her artikel om nyttigeheen af Betfor. [url=http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/342069AB-5DD8-4680-B94B-3D0AA148FE17/0/hest20030218.pdf]DLG - Betfor[/url] Her en svensk side: [url=http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html]Husdyrdsagronom Linda Kjellberg om Betfor[/url]
Post Reply