Genoptræning - Hidsig hest....

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Genoptræning - Hidsig hest....

Post by 99E »

Jeg er på Anes hold:
Hvis han er på fold er det ikke overskudsenergi.
Så er det et eller andet træningsmæssigt problem.

Mit gæt er at din dyrlæge vil have skridtture "ligeud og uden pjat" - og i så fald ville jeg træne stop og bak.
Dvs. hver gang hesten spænder op ville jeg stoppe og bakke - på en lige linie.
Det kan godt være, det skal gøres første gang hesten sætter første hov uden for stalddøren.
Så gør du det.
Og at anden gang er næste gang du beder om fremad.
Så bakker du igen.
Stille og roligt, uden at blive sur.

Og det kan godt være, de første træningsgange er noget med at gå mere baglæns end fremad.
Så gør du det.

Jeg ville være MEGET bekymret, som hesteejer, hvis min hest var rolig og flink på staldgang og fold - men flippede ud hver gang den kom ind på ridebanen.
Og jeg ville HELT sikkert overveje meget grundigt hvordan i alverden jeg havde fået skabt en kobling i hestens hovede, der hedder "Ridebane = flippe ud og stejle og bukke"...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Dixie
Posts: 6
Joined: Thu 22. Dec 2011 11:23

Re: Genoptræning - Hidsig hest....

Post by Dixie »

Tak for jeres svar ;o)

Det er først noget han er begyndt på efter at have stået stille så længe, så jeg tror hans adfærd må have forbindelse med det.

I forgårs havde han fri

Igår trænede vi som bl.a. bak rigtig mange gange, og han blev mere og mere hidsig.

Idag skete det underlige... jeg trænede skridt i longe - stå - bak - bagpartsvendinger i tov, og dyret rykkede ikke på et øre. Han gjorde alt hvad jeg bad ham om - med ørerne fremme og god energi.

Gad vide hvad morgendagen bringer? Jeg håber han har skullet over et punkt, og at vi kan komme til at koncentrere os om genoptræningen og ikke om alt det udenoms, som har fyldt meget de sidste uger.
Post Reply