Biotin eller hovkur, men hvilken??

User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by lonek »

Hej,
Prøver lige herinde også, om nogen skulle have erfaringer med enten biotin eller en hovkur. Sagen er den, at min hest er lidt oppe i alderen og ikke længere danner det han skal for at hans hove fungerer optimalt. Han har tynde såler! Lige pt har han trådt på noget, så han har et hul i sålen og derfor går med boots på folden og ikke bliver redet. Er det så bedst at give et biotin-tilskud eller en specifik hovkur - og hvilken er da bedst??

Håber på jeres erfaringer!
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by mathea »

Hej Lone,

Min gamle hoppe havde været forfangen og jeg postede enorme summer i Biotin, et eller andet specielt hov tilskud (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - men som var svinedyrt), Seaweed osv osv....intet af det havde nogen effekt. Den største effekt oplevede jeg ved at skifte hende til fiberrig kost uden korn og så mener jeg at jeg kunne se en effekt da hun i en periode fik hørfrøkager som tilskud - men om det bare var indbildning ved jeg ikke.

....jeg skal nok tilføje at hun havde drejet hovben og det nok var et lidt mere lost cause end bløde såler :-)

held og lykke
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by Frieser9460 »

Jeg vil anbefale Ungulat fra St. Hippolyt - det er SUPER godt! :jeanie:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by lonek »

Det blev jo Ungulat'en fra Hippolyt. Og den hjalp meget! så :askepot: desuden fik han Linamix sammen med... :atengstedt: Det hjalp i hvert fald meget hurtigere end jeg havde regnet med og nu kan man ikke længere se hullet i hoven.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by Lena »

Det var da godt at høre at det har hjulpet.

UNIK får ikke korn, men får Linamix........... han er pokkers ømtået pt. Jeg har været nødt til at give ham sko på...... Den lille stakkel kunne jo ikke holde varmen når han ikke kunne holde ud at gå på folden...... men er det lidt en skrue uden ende. Jeg tænker at han aldrig får hærdet sålen....... eller er det bare noget vrøvl?

Måske jeg skulle prøve at give ham Ungulat....... Er det også godt her i foråret når de skifter pels?
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by lonek »

Tja, det er jo et godt spørgsmål, om det er skruen uden ende... Min har gået med 4 sko de sidste 3 somre, fordi han var ømtået - tror det er alderen med ham. Men her i vinteren, fik han så den skade og jeg kunne ikke lægge en sko på, da det var lige ved sømhullerne han havde hul... Så min løsning blev Boa kondisko og så den hovkur, for det skulle komme sig med de bedste betingelser. Ved ikke om han bliver mere eller mindre øm pga jernsko, men i hvert fald, skal der være noget på hovene, hvis jeg vil ride tur på ham - nu har jeg valgt de kondisko, som har vist sig at være en rigtig god løsning for os.

Ungulat'en indeholder B-vitaminer og biotin, som jo er gode ved pelsskiftet. Desuden er der ølgær, snittet lucerne, oliefrøblanding, krydderurter, olier, havalgemel mm. i. Den er baseret på hoven, men kommer self udi alle andre celler også...
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by hansi »

Jeg bruger ølgær.
De får 1/4 dl dagligt. Efter jeg begyndte på det forrige år, har mine fået meget bedre hovkvalitet.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by Illum »

Hove bliver ikke bedre af at der komme sko på.

Jeg har taget beslutningen om at KK ikke får sko på før om 6-8 mdr. hvis han få dem på igen. Det er en beslutning truffet med dyrlægen indover, skulle vide om han stod rigtig på sine hove om sener og knogler var i ordenlige stand, det er de så vi sikrede os det ved at tage foto (igen) af forben som har været dem der var sko på.

Han har fået hevet sko af fordi han har grusomt tynde såler, så alt af selv små ujævnheder gav ømhed selv om han har sko, ved en hver lille bitte sten og han ømmer sig. Det betød at han hele tiden gik med en inflamation (den hvide linje var rød som blod) han fik ikke hovbylder men havde bare onde hele tiden hvilket igen gjorde det svært for smeden for når han slog sko på jog det op i gennem hov og hovben.

Så nu er de taget af og KK får boots på, cavallo simple på fold de har nu været på hver dag siden den 17 jan. i 10 timer + - og det har virket rigtig godt han ømmer sig ikke på fold i frost med de knolde der nu er.

I ridning i hallen kan han gå uden, efter en mdr. uden rigning, men jeg har bestilt nogle der er som gummisko ikke så stive og kompakte i det som cavallo simple til ridning.

Han får tilskud af Ugulat..Dog er jeg sikker på at det der gør mest for hans hove foran (bagpå er de fine, hvævler endda, da han nu har gået uden sko i 7 mdr.) er at hoven ikke har sko på, at den kan få den bevægelse som en sko alt andet lige fratager hoven.

Jeg valgte at tage sko af da det IKKE ville rette hans tynde såler at gå med sko på, sko var kun for min skyld.

Så nu ser vi tiden an.

Ja der er mere arbejde med boots, men det bliver også en rutine og for min hests skyld skal der gøres noget nu han er kun 4 (5) og skal ikke gå gennem livet med tynde såler..og dermed stresser hovbenet..
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by 99E »

Lena wrote:UNIK får ikke korn, men får Linamix........... han er pokkers ømtået pt. Jeg har været nødt til at give ham sko på...... Den lille stakkel kunne jo ikke holde varmen når han ikke kunne holde ud at gå på folden...... men er det lidt en skrue uden ende. Jeg tænker at han aldrig får hærdet sålen....... eller er det bare noget vrøvl?

Ja.
Det er bare noget vrøvl!

Der kan være flere grunde til, hesten er "ømtået".
At den, med andre (og mere præcise) ord, har ondt i hovene når den går.

Det KAN være pga. sålen.
Hvis det er pga. sålen er det som regel fordi den har FLADE såler.

Rigtig tit er det pga. en sur stråle, som "ikke er slem", men som er nok til, hesten forsøger at skåne det bagerste af hoven - og derfor lander med tåen først - og derfor dels slider tåen for meget, dels "stikker" i gangen.

Det kan også skyldes en usund eller ubalanceret form på hovkapslen - fx for lang tå, underløbne dragter, for høje dragter eller en decideret skævhed.

Ingen af de ting kureres med en sko.
Men en sko kan dæmpe smerterne, så hesten går (mere) normalt.
Problemet er at en del ting bliver værre "under" skoen - at mens skoen er på, kan man ikke altid udbedre problemet, og somme tider forværres det endda.

Man kan NATURLIGVIS sagtens behandle fx sur stråle mens hesten har sko på.
Man kan naturligvis OGSÅ beskære hesten mere korrekt før man sømmer skoen på - så den over tid får en sundere hovform.

Men ting som flade såler og dårlig hornkvalitet hjælper en sko ikke på. Tværtimod, IMO.
Men det er heller ikke NOK bare at hive skoene af og "lade hesten vænne sig til det og få hård hud på fødderne".
(Det har jeg set praktiseret - og ryddet op efter...)

BOOTS er din ven.
Illum had fat i get rigtige...

Man kommer bare ikke uden om at det kræver en større indsats og mere interesse fra hesteejers side at holde en gennemsnitshest uden sko og i fuld ridning - end at ringe til smeden hver 4.- 6. uge....
(Hvis man ringer til sin smed sjældnere - gider jeg ikke høre om det, OK!)

Sur stråle skal fx behandles HVER DAG.
Bunden i boksen skal være tør med ekstra tørhed - uanset om man har "dårlig hornkvalitet", sur stråle, ømme såler eller hvadvedjeg.
(Jeg foretrækker tørv - KatieKat foretrækker træpiller - reelt er valget mellem de to ting et spørgsmål om hvad man kan få fat i og hvad man vil bruge... Og hvad man kan lide at muge i.)
Hovene skal renses og holdes rene og hesten skal ikke soppe rundt i mudder og gødning på folden.
Til gengæld skal den rigtig meget på fold og helst i en (tør og mudderfri) løsdrift.
Man skal gide se på en beskæringsperson (eller gøre det selv) cirka en gang om måneden.
Man skal fjerne så meget korn og sukker fra foderet som muligt og regne med at have et ret højt forbrug af wrap og hø.
Hesten skal holdes slank og i rimelig form.

Måske skal man bruge boots i en periode.
Jeg bruger gerne boots - hvis man har de rette tager det ikke længere tid end at tage sko på selv.

Ingen af vores får fodertilskud rettet mod hovene - de får vitamin/mineralblanding, roepiller, wrap og har halm på folden.
Sorcha får periodevis kanel/magnesium.tilskud - men det er fordi hun "opfører sig som" insulinresistent pony.
I en alder 22 har hun stadig rigtig fin hovkvalitet - så vidt jeg kan se lige så god som da hun var 5.

Hun var altid øm i hovene om foråret/sommeren FØR - dengang hun var ridepony-med-sko.
Efter jeg blev hovnørd er problemet forsvundet - efterhånden som jeg har skåret mere og mere græs fra kosten og fjernet mere og mere korn.
Jeg anbefaler Paddock Paradise, evt. med mundkurv efter behov.
Sorcha kan tåle at gå på græs - med forsigtighed og hvis hun holdes slank.
Med mundkurv på kan hun gå på døgngræs...!

Så Lena og LoneK:
Kig på foderet.
Kig på beskæringen.
Kig på boots - eller som alternativ EquiCasts i en periode.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by 99E »

Nåhja:
Jeg har også ladet Sorcha få boots på på folden i perioder, hvis der har været meget KNOLDET eller for hårdt til, hun kunne gå komfortabelt - fx hvis hun har haft sur stråle.
Det har ikke givet problemer med EasyBoot Epics i døgndrift, hvis jeg mindst hver anden dag tog dem af og lod hende parkere på tørre træpiller mens hun åd noget hø i en time eller to - eller bare lod hende gå rundt på folden natten over uden boots...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply