Biotin eller hovkur, men hvilken??

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by Lena »

UNIK får det bedste foder der kan gives.... Suregrow, Linamix, roepiller og wrap......

Han har ikke surstråle...... han står på 7 m2 TØRRE spåner og har ca 7 m2 tørre gummimåtter i resten af boksen.

Han har samme smed som sidste år og året før..... og året før igen. En dygtig smed som jeg har fuld tiltro til.

Boots.......... til en sko str. 8 eller 9?

Jeg tror at det skyldes at han har gået på smatfolde 3 timer hver dag hele efteråret og det meste af vinteren...... Han har ikke, som han plejer haft mulighed for at gå ude fra sol op til sol ned på gode drænede folde......

Han var lige blevet beskåret da frosten satte hårdt ind.......
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Ved desværre

Post by Illum »

Ikke hvor mange cm i længde og brede den str. er.

Men nu laver mange producenter jo boots, så det er vel værd at undersøge? Jeg ville ikke stille mig tilfreds med forklaringer som, ja lige beskåret , folden er våd osv osv. Hvis der haltes, stolpes rundt i den slags vejr så skal hesten hjælpes ligemeget om den under andre forhold er rengående?

Nu har jeg læst så meget om hvad det er der gør ondt om hvor meget ravage den slags påvirkninger kan skabe..
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by 99E »

Hvor store er str. 8-9 i "hestesko" - sådan i centimeter?

En BOA str. 8 er til hove på:
186-192 mm lange, 186-200 mm brede.

Easyboot Epic går kun til:
7: 176-192mm x 189-195mm

BOA er en god støvle, men man kan have problemer med, den vil dreje, hvis man laver forpartsvendinger (for-støvle) eller spins (bagstøvle) - og den sidder ikke så fast som fx en Epic.
Personligt vil jeg derfor ikke anbefale den til spring eller "jordeture" - eller ridning i tungt mudder.
Til alm. ridning er det fin - smid en gaitor i, hvis der er risiko for at møde sand, vand eller let mudder.
Jeg red konsekvent med gaitors og havde aldrig bøvl med sand, vand eller andet "gnavemateriale".

Sorcha havde et par som sine første boots - og de holdt rigtig godt.
Jeg solgte dem senere videre til en anden køber (hun gik ned i størrelse, da hovene blev sundere - og så skiftede jeg til easyboot Epics).
Hvis man køber BOA, vil jeg anbefale at man køber et sæt ekstra lukkewires med. De er supernemme at skifte og så har man den HVIS den knækker.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by lonek »

Nu kan det sagtens være beskæringen den er galt med hér! Men det er altså ikke nemt, for jeg har flyttet meget og det er altid svært at finde en smed i det nye område... :traet: Desuden ved jeg godt, det dersens trimning er godt og smart - faktisk ville jeg helst dét af flere grunde, men jeg har igen flyttet meget og ikke fundet nogen, der kunne hjælpe mig igang på det område... Så, 99E, hvordan kommer jeg i kontakt med dem der trimmer -og er gode til det?? :ehh:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by 99E »

Lone k: Mit bedste bud lige nu er at spørge KatieKat om hun kommer forbi eller kan formidle en kontakt til "nogen i Jylland".
Og hun svarer om lidt-agtigt her, tror jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by KatieKat »

Jeg har faktisk en jyllandstur i støbeskeen. Der er et par andre heste på de kanter der skal have filet negle.

Lena, kan jeg lokke dig til at smide et billede eller to ind af Uniks fødder?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by lonek »

Okay, det kunne jeg godt tænke mig, at Rambo deltog i! -En jyllandstur :)

Jeg har jo haft ham i ca 15 år og han har været barfods- det meste. Desværre er der mange smede (registrede) som har forsøgt at ændre hans vinkler, nogle med værre udfald end andre... Ligenu skal han ordnes snart! Så hvornår, KatieKat, tror du det bliver? (bare om jeg skal lade en smed kigge på ham, når de andre i stalden skal ordnes, eller jeg skal vente?)

Forresten, har jeg vist glemt at opdatere min profil - jeg bor i Hobro nu... ;)
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by KatieKat »

Sender dig lige en pb. :linski:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by Lena »

KatieKat wrote:Jeg har faktisk en jyllandstur i støbeskeen. Der er et par andre heste på de kanter der skal have filet negle.

Lena, kan jeg lokke dig til at smide et billede eller to ind af Uniks fødder?


Joh........ jeg skal se om ikke jeg kan huske at tage billeder af dem i morgen.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Biotin eller hovkur, men hvilken??

Post by 99E »

Her kan man se, hvordan man tager gode hovfotos:
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=220013

Bemærk: Sålbilleder taget fra ballerne/strålen. Side- og frontfotos mens hoven står på jorden.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply