opsparing til hyp!

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

[quote:6f54949b85]det vil jeg tro er personen der har skrevet artiklen eller hva??? [/quote:6f54949b85]
Ja.

[quote:6f54949b85]foresten glemte jeg at svare på det med mustangerne..men de er da helt klart både forvirrede og bange, men hvad har det med sagen at gøre???? [/quote:6f54949b85]
Heste, der er bange og forvirrede smider ryggen og skyder underhalsen ud - det er en naturlig reaktion. jo mere de går sådan, desto mere bliver det en vane, og desto mere bliver "smide ryggen og skyde underhalsen ud"-musklerne trænet.
Og hvis man rider/træner hestene så de er forvirrede og bange - ja, så sker det samme. De bliver rigtig gode til at smide ryggen og skyde underhalsen ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

okay. så er det til at tro, man lærer jo heldivis så længe man lever, syntes så bare det er ærgeligt for alle de unger der får lært en masse forkert. :graed:

hvad ang det andet, det lyder ritgigt nok, men hvad så med de heste der smider hovedet i hvejret ligsom på din tegning, det må jo være samme efekt så... :ehh:

MVH mig
Jeg er altid fair,
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

hvis jeg kunne sætte billeder ind ville det være nemmere at forklare min mening da i så bedre ku se om det jeg mener er det rigtige og bedre forklare mig det, hvis det var/er forkert. jeg har jo tydeligvis også lært meget forkert, men forhøre men sig ikke finder man jo ikke ud af om det er rigtigt eller ej. :prut:
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

Ja, Armani: Den hest, der er på min tegning har underhals og smider ryggen.

Selv hvis den så "pakkede hovedet ind" ville den stadig have underhals og have smidt ryggen.
Nu ville den bare OGSÅ have næsen i lod.
Men det bliver det ikke sundt af!

Hvis hesten går afslappet og trygt omkring med rytter på og "samler sig naturligt" så skulle hovedet gerne, mere eller mindre, hænge i lod af sig selv.
"Trækker" man hesten ind, spænder den i underhalsen (for at holde hovedet inde).
Er hesten utryg vil den forsøge at "smide ryggen og tage hovedet i vejret og skyde underhalsen ud" - og hvis ikke den får lov til det, fordi rytteen holder dens hovede inde, så vil den stadig "gøre sit bedste" og altså smide ryggen og skyde underhalsen ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

okay det lyder rigtig nok.

så hvis nu man feks har en hest der går med skymule og bådryg og ingen balance har, hvordan ville du så få lavet om på det uden at tvinge din vilje igennem, jeg syntes nemmelig alt for tiyt at folk bare smækker en schambon, martingal ellig på, vilket jo ikke altid er lige hensigtsmæssigt og ret ærgeligt faktisk.
???????

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

opsparing til hyp!

Post by 99E »

Jeg ville starte med at gøre hesten tryg.
Så skal hovedet nok falde ned på plads.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

at gøre hyppen tryg er ikke ensbetydning med at hesten kommer til at gå rigtigt. det er jo noget den skal lærer, det skrev du jo også selv tidligere, men nu gør den det så helt af sig selv, forde den er tryg.
Jeg er altid fair,
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

opsparing til hyp!

Post by Tigerbaby »

Sådan som jeg forstår det, så vil en tryg hest, bevæge sig og holde sin krop i en naturlig ligevægt, der får den til at løfte ryggen og sænke hovedet...

En utryg hest vil derimod forsøge at unddrage sig det hele ved at smide ryggen og løfte hovedet.

En hest der i gennem lang tids ridning har været utryg og dermed har lært at gå forkert, kræver vel så at man lærer den at slappe af og søge den naturlige holdning.

Så ja, det er både et spørgsmål om at den føler sig tryg, men også at man lærer den det positive i at bevæge sig korrekt. De ting hører vel naturligt sammen...?

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det der er blevet skrevet her, menj jeg kan da meget vel tage fejl.
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

opsparing til hyp!

Post by Armani »

det forstod jeg såmæn godt, selvf skal hyppen være tryg for at gå rigtigt. (i gforhold til hestebevægeligheden)

jeg mener bare at forde en hest er tryg, er det vel ikke ensbetydning med at den nogensinde vil gå "rigtigt" med sin overlinie under rytter.
der er da freks mange hypper med skyhoveder der aldrig lære at gå konveks, mange pga at de ikke kan og andre forde de aldrig bliver helt trygge ved rytter, men der er selv lige så mange der lære det.

for selvfølig hvis hest og rytter ikke stoler på hinanden så er der jo ikke rigtig noget at arbejde med, for så vil de praktisk talt blive uenige med hinanden og derfor om muligt også modarbejde hinanden og hvor havner de så.

så jeg ved godt hvad hun mener, JEG tror bare ikke at alt der sker en gang er noget der gentager sig i alle de følgende tildfælde, ud over det kan jeg godt lide at man ser tingene fra flere forskellige vinkler, så det hele ikke bare er "sådan gør man og virker det ikke så kan intet hjælpe dig" holdningen, den har jeg sat til side for flere år siden, men jeg syntes bare stadig man tit høre at freks en hest der bukker, stejler, angriber folk, er i dette konkrev osv ikke egner sig til andet end at sælge eller slå ned (aflive) og det er ærgeligt, når der kan gøres så meget, som i det tilfælde som 99E siger har det noget med tryghed at gøre i allerhæjste grad, men der er dem der har holdningen til at en konveks hyp aldrig kan bruges til dressur, så jeg er bare glad for at andre end mig tænker på hvordan og hvorfor hesten reagere som de gør i stedet for med det samme at sige det dur ikke og det gider jeg ikke bruge min tid på osv, jeg kan få kvalme af de komentare i de forskellige stalde man høre det.

sorry lod mig lige rive med :roed: men jo tryghed er en stor del af ridningen absolut, uden den kommer man ingen vejne.

MVH mig
Jeg er altid fair,
Post Reply