Foder som altid eller hyppig skift

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder som altid eller hyppig skift

Post by 99E »

Den eneste grund jeg kan se til at bruge haycubes er hvis man ikke kan skaffe godt hø.
Men det er så MIN mening, baseret på 6 ugers iblødsætning og slæben spande og hvad ved jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Jeanie

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Jeanie »

[quote:3a9f9d4310]Den eneste grund jeg kan se til at bruge haycubes er hvis man ikke kan skaffe godt hø.
Men det er så MIN mening, baseret på 6 ugers iblødsætning og slæben spande og hvad ved jeg. [/quote:3a9f9d4310]

Det har intet med mangel på godt hø at gøre !!...Desuden er min stald ikke en "Parelli"-stald !!...Så de skal heller ikke udblødes i vand !!

99E..Her tåler mine heste at tygge deres foder, hvilket øger foderoptagelse og spisetid...de er ikke så sarte...derfor bruges der HEUCOBS og ikke HAYCUBES i foderet...de kan også bruges som belønning for vel udført arbejde..
Desuden er det smadder nemt at doserer, idet man blot tager en foderskovl, og fylder denne fra sækken, og bære den til hestens krybbe....så let kan det gøres !!

..De er især gode til heste som får havre, idet de producerer mere spyt da de tygger mere...så ligger havren ikke bare og "brænder " i maven, men den optages lettere ved at den er der sammen med godt tygget foder !

- Men sådan har vi allesammen en mening om tingene, især fodring, hvor vi alle er eksperter på hver vores lille område...nemlig vores egne heste !!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Foder som altid eller hyppig skift

Post by annetteB »

[quote:9a03033ec7]99E..Her tåler mine heste at tygge deres foder, hvilket øger foderoptagelse og spisetid...de er ikke så sarte...derfor bruges der HEUCOBS og ikke HAYCUBES i foderet...[/quote:9a03033ec7]

Jamen hvad ER forskellen på de to ting??
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Jeanie »

[quote:099f09d391]Jamen hvad ER forskellen på de to ting?? [/quote:099f09d391]

Hmmm...Umiddelbart måden de serveres på !!??..Og sirkkert også den måde de er presset på.

De HEUCOBS jeg bruger, er så hårdt presset, at hesten " Tvinges" til at tygge dem, og de er nogle gange endog meget svære at brække.
De kan IKKE udblødes medmindre man har et par dages tålmodighed, og er IKKE beregnet til at udbløde.

Men 99E ..hun må forklare de der "Parelli piller"...dem kender jeg ikke !!
aribeth

Foder som altid eller hyppig skift

Post by aribeth »

Jeg tror faktisk slet ikke det er det samme... men hvis nu du kom med det der billed Jeanie :linski: så kunne vi jo se dem :-)

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Foder som altid eller hyppig skift

Post by annetteB »

[quote:3a38734db0]Hmmm...Umiddelbart måden de serveres på [/quote:3a38734db0]

Jeg kan se ved en hurtig google-søgning, at Heucobs ifølge flere tyske heste/ridesider også kan serveres udblødte i varmt eller koldt vand.

Måske er de to produkter alligevel ret ens, omend fra forskellige producenter?

Kan se af de tyske sider, at der osse findes flere producenter af heucobs.
Nogen er med lucerne og andre er ikke, men alle hvadenten de hedder haycubes eller heucobs består tilsyneladende af meget hårdt presset hø med eller uden urter?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Foder som altid eller hyppig skift

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder som altid eller hyppig skift

Post by 99E »

Haycubes er bare... "Hø-terninger".
Det er ikke "Parelli-piller", HayCubes er bare det amerikanske navn på en fodertype, jeg ikke kender fra Danmark og derfor ikke har et dansk ord for.

De fåes sikkert i forskellige "hårdhedsgrader" og hvad ved jeg. I hvert fald fåes de med forskelligt "indhold", også i USA.
Parelli bruger 50%lucerne, 50% timothegræs.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply