Et spørgsmål om holdning

User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Et spørgsmål om holdning

Post by Diane »

[quote:a13e6938ac]Hvordan hænger det sammen i dit billede nr 2, at du mener, den traver til et 13 tal, og du så i næste tråd siger, at du traver af??? [/quote:a13e6938ac]

Jeg skriver jo allerede i indlægget med tråden at det er aftravning - og jeg mener at den form den har for aftravningen er til et 12-tal.
Men så er vi heller ikke grundlæggende uenige :randi:

Stratego, jeg er helt enig i dine kommentarer om billede 1.
Til gengæld synes jeg ikke at næsens placering er væsentlig i aftravningen og kan langt bedre lide hans facon på billede 2 end 3. Min egen fornemmelse (Nu er det jo mig der sidder deroppe) er, at den manglende fremaddrift på billede 3 netop er fordi han faktisk putter lidt på det billede - selvom han ikke umiddelbart er snævert under lod.
På billede 2 går han 100% ærligt frem til hånden i banlance og med ægte sving igennem hele overlinien.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Et spørgsmål om holdning

Post by Diane »

[quote:a71f50ff89]jo mindre rytteren behøver sidde og "gøre", desto bedre, synes jeg[/quote:a71f50ff89]

:respekt: :respekt:
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Diane:
Er faktisk enig i at hesten på billede 2 svinger godt igennem, men for at energien kan genanvendes vil jeg gerne hesten har mere holdning som på billeder 3. Netop fordi hesten så løsner i ganashen samtidig.
Kan godt se hesten går en smule under lod på det billede. Ikke noget jeg ville synes var vildt kriminelt.
Altså jeg vil gerne hesten trækker mere, hvis du forstår.
På billede 2 kommer energien godt gennem hele hesten og tror her faktisk at dit schenkeltryk her virker. Men netop fordi hesten ikke er løsnet i ganashen vil den gå for meget foran lod. Vil gerne hesten går max. 5-7 cm foran lod, da den ellers ikke arbejder i ganashen.

På billede 3 får du trukket næsen ind på hesten inden energien kommer frem til hånden og derfor sænker hesten ryggen i et forsøg på at komme af med spændingen.

Dejligt at dikutere billeder konstruktivt. Vi ser garanteret noget forskelligt i billeder, men det gør jo bare debatten mere spændende. :hhansen:

Jeg er så en af dem som bare smider tøjlen når jeg traver af og for den sags skyld også for. Varmer altid op på løs lang tøjle i alle tre gangarter, hvor hesten kun styres af schenklerne.
På den måde kan jeg finde den dags svagheder.

Men det er så min måde at træne på. ;-)

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

[quote:df80d198af]Som Hasse Hoffman siger: Når vi nu tillader os, at sætte os op på hesten, kan vi da i det mindste bringe den tilbage i balance, således at den kan holde til de krav vi stiller.
[/quote:df80d198af]

Det er vist det alle ryttere arbejder efter på enten den ene eller anden måde. Så kloge ord. :linski:

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

[quote:6602868149]Vil gerne hesten går max. 5-7 cm foran lod, da den ellers ikke arbejder i ganashen. [/quote:6602868149]

Jeg må lige kommentere på det her udsagn....

Det afhænger vel lige så meget at hvordan hesten ser ud!
Og hvad mener du med "arbejder i ganashen"? Har det en betydning for hestens fremaddrift, bæring og balance... og hvordan?

Katrine
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Et spørgsmål om holdning

Post by Diane »

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor du gerne vil have snuden længere ind - i den konkrete situation.
Det kommer den jo af sig selv, når man begynder at bede den sætte sig mere - og den kan honorere kravet.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Katrine:

Det har faktisk en meget stor betydning, da jo bedre hesten løsner i ganashen jo bedre fremdrift/bæring kan man opnå.

Det vil sige jo bedre bliver hesten til at holde hovedet selv.

Det er bl.a. derfor mange bruger indspændinger i longe. For at hesten skal løsne i ganashen.

Normalt vil en hest altid strække hovedet frem når den accelerer, men hvis man kigger på hesten på marken så går den selv ret meget tæt på loddet når den fører sig frem.

Løber hesten bare så trækker den hovedet frem , op eller frem og ned. Hvis hesten f.eks. skal samle flokken strækker den sig frem og ned med ørene tilbage.
HAr et billede et sted som illustrerer det med, det ligger på en eller anden cd. HAr ikke lige tid til at finde det.

Så det jeg egentlig gør er at ride hesten lang først for at den kan strække sig godt og blodomløbet kommer hele vejen rundt.
Så korter jeg tøjlen ind og bøjer håndleddene og hesten har så kun den plads tøjlelængden giver.
Jeg bruger så anholdninger for at få hesten til at søge hånden og andre bruger at rette benene ind på hesten og ingen anholdninger. Men jeg retter så benene ind på hesten med mine schekler og andre gør det med tøjlen. Begge dele er sikkert lige godt for de pågældende udøvere.

Når hesten løfter bagbenet og trækker det ind under sig så vil hesten også sætte sig en smule bagtil og rejse sig fortil. Det vil betyde at hesten rejser halsen og hvælver nakken og vupti, så er næsen i lod.l

Lige præcis det benytter jeg mig af i ridningen, hvis du kan følge mig.
Jo bedre hesten så er løsnet i ganashen jo tættere vil den så være på loddet og holde hovedet selv.
Dvs. indtil hesten har løsnet sig i ganashen vil den trække i hånden for at holde balancen. Det er faktisk derfor man kalder det at ride op til hånden.

Så det der er pointen er at hesten selvom den rides på løs tøjle selv vil holde loddet, men rides den mere frem vil den trække i hånden grundet accelerationen bagfra.
Går hesten under lod så skal den også rides mere frem, da den pr. automatik vil strække næsen frem når den løfter skulderen. fordi løft af skulder automatisk giver løft af hals.

Nu er det nok lidt svært at bruge den teknik for en westernrytter da schenkler fremme betyder stop, hvor schenkler fremme betyder løft skulder i dressuren.

Men har du mulighed så prøv at ride nedsidning på løs tøjle og tryk fremme med schenklerne. Hesten vil stikke næsen frem, men samtidig løfte halsen.
Det er muligt der skal et kraftigt tryk til i starten.

De 5-7 cm er ud fra devisen om hvor meget man kan forkorte tøjlen uden at flytte hånden. Altså hvor meget man kan runde i håndleddet.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Jaja men du mener altså, når du bruger udtrykket "arbejder i ganashen" at hesten kun bevæger sig med hovedet inden for den tøjlelængde du tilbyder den eller hvad?

Jeg forstår såmænd godt det du siger i dit indlæg, men udtrykket arbejde i ganashen forstår jeg ikke helt...

Som westernrytter ønsker vi også samling, blot ikke denne højtstilling af hestens hals og hoved, vi ønsker bæring på en begagelig måde og på en udholdende måde for både hest og rytter...

Katrine
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Britta, hvad mener du når du skriver løfte skulderen?
Hvad er det du mener der sker når du gør det?
At hesten kommer mere opad bakke?

Jeg forstår ikke det der med at løfte skulderen?
Mener du du får mere forbensaktion på den måde? og er det aller vigtigste ikke at få mere bagbensaktion, for ved hjælp af motoren bagfra kommer hesten netop mere op ad bakke...

Egentlig vil jeg sige, som den westernrytter og ex-dressurrytter jeg nu en gang er, at spørgsmålet om holdning ikke kan besvares før man har en hest som har en god aktion bagfra, og så akal hesten bære sig selv før man overhovedet kan begynde og tænke på hvor hovedet skal placeres...

Jeg synes det ser ud som om du sidder enormt meget i stolesæde Britta, men er det fordi du udfører det der med at løfte skulderen?

Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Skal nok besvare senere, men skal desværre arbejde for føden.
Det tager alt for meget af ens fritid.

Har dog pt. lige pause.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply