Wraphø i Minibigballer!?

User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Wraphø i Minibigballer!?

Post by Pilevadgaard »

vi plejer også at åbne wrap-en helt op...
Karolyne og Mayke får en hel balle af gangen (ca 75-80 kg) i deres STORE fælles hø hæk, der er så wrap til 2 dage.. (voksne friesere)

Vores 2 frieser føller, et dartmoor føl og en dartmoor (9 år) varer en balle i 3-4 dage...

(dette er ihenhold til deres foderplaner)
aribeth

Wraphø i Minibigballer!?

Post by aribeth »

Der er nok en der har læst på lektien Anders :-)

Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Wraphø i Minibigballer!?

Post by KatieKat »

Anders er typen der sætter sig meget grundigt ind i forskellige ting. Så som vejloven eller nørdet hacking og den seneste tid altså hestefoder. Nogen ting mere brugbare end andre...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Kokjo

Wraphø i Minibigballer!?

Post by Kokjo »

Jeg er gået over til rundballer. Det var egentlig en tilfældighed, men nu vil jeg aldrig have andet.
Det er de store vi bruger, andet kan ikke betale sig.

Jeg pakker dem helt ud, på nær bunden de står på. Wrappen ruller sig så langsomt af af sig selv, og så længe man bruger ligeligt hele vejen rundt om ballen, så varmer den ikke - heller ikke selv om den vejer 700 kg og er meget fugtig.

Jeg kan ikke helt forklare hvordan men det virker altså bare meget bedre, og jeg tror den tættere pakning når man laver en rundballe, og at stråene ligger rundt istedet for mast sammen i de enkelte stempelpres, det bevirker en anden luftning i ballen når den åbnes.
Til gengæld er det en dårlig ide at stikke spyd i ballen ved læsning/aflæsning - da den begynder at varme hvor spyd med ilt og bakterier er stukket ind i den.

Vi bruger MEGET wrap, og har haft forskellige kvaliteter. Der er altså bare et eller andet med de her rundballer. Jeg vil anbefale jer at prøve dem, hvis i har muligheden. Hvis man partout VIL ryste sine baller op - så er en rundballe 100 gange nemmere, fordi stråene ikke er mast til ukendelighed i skiver der kan være umulige at få løsnet ordentligt. Især hvis det er lange stride strå, som skulle have været høstet længe før de blev det.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Wraphø i Minibigballer!?

Post by KatieKat »

Vi bruger også rundballer, selvom vores er mindre. jeg vil give dig ret i at vi har haft færre problemer med dem end med de firkantede...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
archibal
Posts: 23
Joined: Mon 17. Dec 2007 15:42

Wraphø i Minibigballer!?

Post by archibal »

Vi bruger 400 kg bundter - max 10 dage så er min brugt til mine 2 men de får heller ikke andet end vitaminer til... Men så længe det er koldt kan de holde 14-20 dage hos mig uden problemer hvis kvaliteten af wrappen og i særdeleshed indpakningen er god. Det kniber i foråret og efter året der kan de kun holde max 1 uge, så der pakker jeg dem helt ud og løsner det så det kan tørre...
Lone

Wraphø i Minibigballer!?

Post by Lone »

jeg har igår skiftet fra hø til wrap.
Sidst jeg brugte wrap havde jeg 45-50 kg baller og dem åd de bare på en-to dage.
Nu har jeg fået glimrende wrap, men i 175 kg baller og det er lidt meget til en hest, et føl og en pony.
Jeg har tænkt at bruge 17 kg om dagen og håbe at det kan holde i 10 dage - har I erfaring for at det kan lade sig gøre?

Jeg har rystet ballen helt op, på et par paller og så står det i en luftig lade for åben port.
Kan læse at nogen af jer bare åbner det helt, men lader det stå i ballen - men så kan det vel mugne i midten?

Wrap er jo altid fugtigt, men noget af dette her var meget vådt. Halvdelen af dette har jeg lagt i en bunke for sig, men resten smed jeg ud - var i tvivl om, hvorvidt det eventuelt ville skade det andet og mere tørre wrap?

Hvis de ikke kan holde sig, så mugner det vel?
Eller lugter det bare,, eller hvad?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Wraphø i Minibigballer!?

Post by 99E »

Vores har kunnet holde sig 10-14 dage - vi har ikke prøvet længere, for de spiser jo wrappen, hestene...
Det er relativt vådt/fugtigt.

Vi breder ikke ballen ud - skærer den op og tager 1-2 skiver om dagen ud.
Vi gør os heller ikke umage med at lukke til eller sådan noget.
Begynder det at lugte skummelt har vi tænkt os at smide det ud - ganske enkelt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Wraphø i Minibigballer!?

Post by Lone »

Så I lader den bare stå og tager fra den ene ende?

Tager I al plastic´en af?

Nå, men så må det være ok at brede det ud - så holder det sig nok.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Wraphø i Minibigballer!?

Post by 99E »

Niks.
Wrapmanden leverer en balle 1-2 dage efter vi ringer efter den.
I den "proces" prikker han to huller i med sin... Spyd-tingest.
Så skærer vi op i den ene ende + et langt snit hele vejen ned ad toppen - men piller ikke mere plastik af end nødvendigt for at hive skiverne ud.

Det er baller på ca. 3-400 kg og de er brugt på lidt over en uge, vil jeg tro (lige nu har jeg ikke så meget at gøre med fodringen i praksis...).

Vi har ikke haft noget der mugnede eller lugtede sært endnu - men det har jo heller ikke været hysterisk varmt.

Jeg er sikker på, at hvis du ryster op mm er det superfint.
Og jeg tror ikke den mere våde wrap behøver smides ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply