Et spørgsmål om holdning

User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Ikke andet end en chattræfweekend eller sådan rid sammen noget.

Har advaret Mulle om et rykind, men har ikke fået fastsat nogen dato endnu.

Skal jo også have gjort det jordbærbed færdig vi startede på sidste år og så selvfølgelig ride noget western. :hhansen:
Det er nu så hyggeligt og Fuser er nærmest min ridehest når jeg er der.
Samtidig sidder man jo godt og trygt i en westernsadel, men skal dog vænne mig til de omvendte hjælpere.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:da9ebed816]Frem og ned - holdningen, hvor hesten bygger rygmuskler op, får selvbæring og halsmuskulatur.[/quote:da9ebed816]

Først vil jeg lige pointere, at det er ikke hvor hals og hoved er, der betyder om hesten går korrekt efter sin alder. Det er hestens balance der skal afgøre hvor hoved og hals skal være placeret.
Der er ikke mange heste der er byggget efter idealet, og derfor kan vi ikke ride dem ens. Nogen kræver at komme højt op foran i starten og igen andre kan ligges dybere fra starten.

Det ideelle er jo først at hesten skal finde balancen, hvilket kan betyde, at den ikke skal frem og ned som det første. Det vil sige, at man som rytter skal være i stand til at finde hestens balance, det handler bl.a. om at finde det rigtige tempo og den rigtige rytme, som er individuel fra hest til hest.
Hvis man som rytter tror, at en ung hest bare skal rides frem og ned, så kan det meget nemt resultere i at hesten kun går på forparten, hvilket for det utrænede øje kan se ud som om at den går korrekt. Men denne form er nedslidende og direkte skadelig for hesten.
Derfor kan det være vigtig at heste som ikke har den naturlige balance fra starten af, skal gå længere oppe med hals og hoved. Den må for alt i verden ikke gå længere nede end den har balance til.
Altså hesten bygger ikke automatisk rygmuskler og halsmuskler op, eller får selvbæring ved bare at gå frem og ned. For at opbygningen skal lykkes, kræver det den før omtalte balance i hesten.

Nu forudsætter vi at hesten har fundet balancen og vi kan derfor nu kræve noget mere fremaddrift og livlighed.
Hvilket resultere i at hesten gerne vil række sig lidt dybere, men den må kun række sig iforhold til det som rytteren er istand til at få hesten til at øge sin skridtlængde. Altså det er stadig alfa og omega, at hesten forbliver i balancen, for ikke at gå på forparten.
Nu bevæger vi os over i ridningen imellem remonte ridning og den højere uddannelse.

Du er nu i stand til at trykke lidt på hesten og den svarer frem ved at øge skridtlængden, hesten bliver mere energisk og at den svarer bagfra. Bagfra betyder at, hesten griber lidt længere ind under sig og dette er en proces som tager lang tid, altså måneder til års uddannelse.
Når man ved en let antrukken lænd og med kun en let anholdende tøjle er istand til at forlange mere energi af hesten, så kan man tale om begyndende samling.

Nu er det jo altid farligt at lægge billeder ud til bedømmelse, jeg tør ikke!
Billeder er jo et øjebliksbillede og derfor ikke den fulde sandhed. Men da jeg er uenig i bedømmelsen af dem, tillader jeg mig, at give mit besyv med.

Ud fra de ill. billeder ser jeg en hest som er lagt dybere end hesten balance er til. Det vil sige, at den går uenergisk og på forparten. Herved fremkommer en ukorrekt overlinie og rygsvinget udebliver, og rygmuskulaturen styrkes derfor ikke.

Billede nr. 2 af Scarlet er ikke så meget på forparten, men der er ingen energi og dermed ingen overline.

At kunne ride hest korrekt er forbeholdt de aller færreste, vi øvrige må bare øve og øve og øve os! Jeg tror det er derfor det kaldes ridekunst!

hilsen Belinda
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Et spørgsmål om holdning

Post by Diane »

Altså jeg ved ski stadig ikke helt hvordan jeg gør.

Opstarten på enhver hest er jo at ride den lang i opvarmningen. På en unghest vil jeg jo så ikke forlange ret meget andet end at den er lang, fremme med snuden og bruger ryggen korrekt.

Når jeg så vil have lidt mere samling begynder jeg med lidt overtrædning. Det smidiggør og styrker bagbenene (afhængig af øvelse) og giver hesten mulighed for at træde bedre ind under sig. Efterhånden er hesten så styrket og smidiggjort at den af sig selv begynder at lægge sig højre i hånden. Når den begynder på det korter jeg tøjlen med op, så støtten stadig er der.

Ham jeg har nu er ret overbygget og med lavt sat hals. Der er vi nødt til at presse ret meget på bagtil for at han skal sætte sig. I processen nu er den noget ustabil, fordi den sætter sig mere på korrektionen end den har styrke til. Hvis jeg samtidig brugte hånden til at "lære" ham at samles mere, ville jeg ende med at ride ham i stykker i ryggen.

Lidt billeder fra en helt alm. træningsdag:

Det første billede er i nedsidning.
Vi har i den periode arbejdet hårdt med at få ind og udridningen af de halve parader til at fungere. Denne dag har vi lavet lidt versade og schenkelvigning, men han er lidt anspændt da de både er ved at fælde træer og der står en farlig trailer. Jeg synes formen er fin, men ville gerne have haft ham lidt bedre igennem overlinien.

[img:97f6f63e15]http://www.ludewig.dk/images/Ludwig/original/L1.jpg[/img:97f6f63e15]

Og aftravning samme dag. Jeg synes selv han går til et 13-tal her (Eller hedder det 12 nu?)

[img:97f6f63e15]http://www.ludewig.dk/images/Ludwig/original/L3.jpg[/img:97f6f63e15]

[img:97f6f63e15]http://www.ludewig.dk/images/Ludwig/original/L5.jpg[/img:97f6f63e15]
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

Mange, mange ryttere begår den store fejl, at de tror, at de blot skal ride deres hest lang.
Jeg gentager fra mit tidligere indlæg, forudsætningen for at ride korrekt frem og ned, er at hesten til en hver tid er i balance og aktiv bagfra.

kommentar til Diane' billeder:
Jeg vil blot kommentere det bedste, som er nr 2, her er hesten langt lidt for dybt iforhold til dens aktivitet, men ellers er det ikke så tosset.

hilsen Belinda
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Et spørgsmål om holdning

Post by Diane »

[quote:37edff4c1a]her er hesten langt lidt for dybt iforhold til dens aktivitet[/quote:37edff4c1a]

Hvad mener du med det?

Jeg bruger aftravningen dels til at teste, at hesten er yderligere smidiggjort og styrket efter dagens træning, men også som udstrækning af hestens overlinie. Jeg tilpasser tøjlen efter hestens holdning og fokuserer udelukkende på skuldre, takt og aktivitet bagfra.
Hvis hesten skulle ligges mindre dybt, så ville jeg jo skulle enten trække næsen ind med tøjlen, eller begynde at lave samlende halve parader.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Er helt enig i at det ikke er billeder af korrekt gående heste, men spørgsmålet gik jo egentlig på hvordan man fandt vejen fra lang til samlet.
I en sådan overgangssituation vil en hest altid gå forkert på enten den ene eller den anden måde og derfor vil der også altid være fejl på sådanne billeder, men det er jo lige præcis det man lærer af.

Jeg arbejder så ud fra at jeg tager et skridt af gangen og det er også det billederne viser.

Billede nr. 2 er faktisk taget anden gang jeg rider hesten og et meget godt eksempel på en hest som løber igennem rytterens hjælpere.
Men accelerationen fungerer jo så. ;-)

Lisette går ikke korrekt og det ved jeg skam godt, men det var egentlig heller ikke det spørgsmålet handlede om.

Hvis man ikke tør lægge billeder ind til diskution så kan man jo heller ikke diskurere hvad man er enige eller uenige om, så det fatter jeg egentlig ikke.
Synes faktisk billeder med fejl er meget mere spændende end billeder af korrekt ridning, da der jo her ikke er noget at diskutere.

Er så heller ikke enig i at hesten ikke skal rides lang først, da jeg går på kompromis med at hesten går en smule på forparten for at få skridtlængden og siden samlingen.
Min holdning er at det er for krævende for hesten at rides samlende først.

Derfor rider jeg lang først og når skridtlængden er optimal, så beder jeg om løft af ben for at begynder overlinjearbejdet.

Ingen heste bygger overlinje op af frem og ned, men i det videre arbejde til samling. Forudsætning for at hesten ikke skal forkorte sin skridtlængde er dog at den har fået gang i motoren og det er så det jeg arbejder efter.

Ved også godt at mange har en bestemt tøjlelængde i starten og når hesten så fidedr ud af at den går mod tøjlen hver gang og dermed kommer i spænd så løsner den og det virker da også. men vil jeg gerne at hesten søger hånden istedet for hånden søger hesten.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

Diane:

Hvordan hænger det sammen i dit billede nr 2, at du mener, den traver til et 13 tal, og du så i næste tråd siger, at du traver af???
Jeg er nu forvirret over hvad formålet er ved det jeg ser på billedet, for traver du bare af, så er det jo helt okay!

hilsen Belinda
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Diane:

Jeg vil gerne have en kombination af billede 2 og 3.
Fremdriften fra billede 2 og holdningen fra billede 3.
På billede 1 ender energien ved sadlen og når ikke videre og derfor sænker hesten ryggen.
Her ser det lidt ud som om du bremser med tøjlen og at for og bag så skilles på midten.
Dvs. den energi du rider ind bagfra når ikke igennem sadlen og hånden stopper for tidligt og derfor falder hesten ned fortil. Egentlig det samme som sker for mig på det sidste billede af Scarlet. ;-)

Kan egentlig se utroligt meget af et stilbillede, men det er så også kun rytterfejl jeg så kan se og ikke om det er et uheldigt moment eller ej.

Har før i tiden taget mange billeder på en træning (max 200) og har de samme fejl gået igen, så var der nok en grund til det.
Idag bruger jeg så video istedet, da det viser om hjælperne nu også virkede og hvorfor de egentlig ikke gjorde.

Kan så slet ikke lide dine lave vandrette hænder, men vi har jo alle vores kæpheste. ;-)

mvh.Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:b5dcd9f83b]Er så heller ikke enig i at hesten ikke skal rides lang først, da jeg går på kompromis med at hesten går en smule på forparten for at få skridtlængden og siden samlingen. [/quote:b5dcd9f83b]
I min verden vil en hest der ikke rides i balance, aldrig kunne øge skridtlængden, den vil istedet sætte tempoet op, hvilket er formålsløst.
Hos os gåes der aldrig på kompromis ved at lade hesten gå på forparten, det er jo noget af det aller vigtigste af undgå.
Som Hasse Hoffman siger: Når vi nu tillader os, at sætte os op på hesten, kan vi da i det mindste bringe den tilbage i balance, således at den kan holde til de krav vi stiller.

Men - men der er jo mange veje til Rom. Jeg har valgt min!

hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

Min personlige opfattelse er, at hvis der er tale om en "god rytter" kan vedkommende finde ud af at sidde på hesten uden som udgangspunkt at være i vejen - og så er det et spørgsmål om at lade hesten FINDE en balance, mere end RIDE den i balance.

Det er naturligvis nemmest hvis hesten ikke har været redet (forkert) før - så lader man ganske enkelt hesten finde ud af det selv. Men det forudsætter, at den er tryg og tilfreds.
...Men jeg tror heller ikke på en velbygget, ganske almindeligt sund og rask hest tager skade af at "lalle omkring" og "gå forkert" et par måneder indtil den af sig selv finder ud af hvordan det er nemmest at gå op og ned af bakker ude i skoven... (Forudsat at sadlen passer og rytteren kan lade være med at være i vejen...)

Rider man unghesten i terræn på løs tøjle finder den nok ud af det af sig selv - og jo mindre rytteren behøver sidde og "gøre", desto bedre, synes jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply