Foder

User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Foder

Post by Annibl »

Indskyder lige et hurtigt spørgsmål - hvad er wrap?
Knus fra Anni
aribeth

Foder

Post by aribeth »

wrap er græs der er slået, og derefter, inden det er tørret helt til hø, presset i baller og pakket ind i plastic.

Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder

Post by 99E »

Ja, wrap er en slags syltet græs.
Det har visse fordele: Det er latid mug- og støvfrit, det er relativt nemt at opbevare (kan fx stå stablet på paller udenfor) og de fleste heste ELSKER det.
Det har dog lidt kortere tyggetid end hø (fordel ved heste der skal spise så meget stråfoder som muligt!) og har begrænset holdbarhed efter åbning, især i varmt vejr.

Umiddelbart er jeg ikke så begejstret for Hippolyt - men det er "nok" fordi jeg har set det sat ind i et foderplansprogram. Det er sindssygts vært at få til at passe med mineraler. Hippolyt siger det virker alligevel fordi de bruger organiske mineraler, som optages bedre - men dels mener jeg ikke der er "videnskabeligt belæg" for at påstå dét, delse ved jeg fra HN at mange har oplevet målbare mineralubalancer hos heste fodret med Naturmåusli.
Mht. om det er mavesårsegnet, så er jeg lidt skeptisk - der ER melasse i, og vist også korn. Jeg vil råde dig til selv at se på indholdsdeklerationen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Foder

Post by Lone »

Wrap er som de andre skriver høstet græs/hø, som så er pakket vådt i flere lag plastic.
Mængden af plasticlag er ret vigtig , ligeledes at denne er uden skader, ellers kan wrappen ikke holde sig..

Inde i indpakningen opstår der så en gæringsproces, som varer 6-8 uger.
Wrap kan altså ikke bruges nyhøstet og nywrappet.

Det har en ret særegen duft.

Når det er åbnet kan det holde sig ca 8 dage og så begynder det at mugne.
I køligt vejr og hvis det er meget tørt kan det godt holde sig længere tid - man kan også tørre det ved at sprede det ud og dermed forlænge holdbarheden.

Jeg synes wrap feder mere end hø - det gør det ihvertfald på min heste og det er en fordel i mit hestehold.

Wrap er støvfrit, hvilket er endnu en fordel fremfor hø.

det kan betale sig, at spørge til hvad det er der er wrappet - nogen sælger wrappet frøgræs og det har jo intet med hø, at gøre.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

99E: Der er også korn i Sixteen Plus, og i mange andre af Brogaardens produkter, men de er mikroniserede, og det må jo gøre en væsentlig forskel, da det ikke har været noget problem for Silas (DV'en) selvom han har mavesår, og reagerer voldsomt på almindelige korntyper, så som havre og byg. Med hensyn til dine erfaringer med Hippolyt, så vil jeg nok droppe tanken om det med det samme. Jeg bryder mig ikke om, når foderet ikke passer i en foderplan.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply