Sådan laver man en hjemmeside.

User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Har sendt den til dig pr. mail. Kan jo ikke ligge den ind på din side. :wink:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

he-he, er det nu ikke sjovt sådan en forskel der er om jeg laver links med <h3> og <b>?? Hvorfor nu denne forskel?
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Nå okay, hihi, tjekker lige mail :lol:

Joh den er skam kommet =D> Tusind tak endnu en gang
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Du bruger jo den fede skrift til resten af din tekst, så derfor skal du jo også fremhæve dine links.

Bruger du <h3> får du jo en større tekst, samtidig med den er fed.
Bruger du kun <b> får du en fed tekst, men ændrer ikke på tekststørrelsen.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Og så er det lidt sjovt at hvis jeg sætter h3 ind i stedet for b hopper links ned og står på række??
Måske sætter jeg det ind et forkert sted :lol:

Men kan godt se hvad du siger :D
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Må desværre skuffe dig med at det ikke ændrer andet end tekststørrelse og tykkelse ved mig.
Starter med <b> <a href="http................ og slutter med </b> lige inden <center></table> .
Skifter du disse ud med <h3> istedet, så er alt ok.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Åh.... Du har jo selvfølgelig også sat en start og en slut på <h3> :lol:
Dumme jeg havde jo sat det i begyndelsen og slutningen af hver sætning, det gør åbenbart en forskel.
Men kan udmærket godt se det når jeg nu kigger på det du har lavet :wink:

Har skyndt mig at lægge din version ud på nettet, for det ser altså meget bedre ud som du har lavet det.
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Generelt er det sådan at, hvis du sætter en tekststørrelse eller form ind i en tabel, så bruges denne lige så længe du ikke har bedt om andet.

Altså, hvis du bruger <h3> som tekststørrelse, så vil hele teksten blive ens. Ønsker du at ændre på tekststørrelse eller form ( f.eks. <b> eller <u>) skal du sætte en </> ind efter det du vil lave om.
Mener ikke du behøver at fortælle i koden, at du ønsker den første tekstform igen, men er ikke helt sikker. Det må du lige prøve dig frem med. :wink:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Så er vi vel ved at være klar til næste lektion :D Nej okay julen er jo kun næsten ovre og nytåret står og banker på MEN men men... tada... jeg har fået min egen pc nu =D> Så nu kan jeg gå på uden at tænke over om min mand nu sidder og godt ville have spillet i stedet :roll: :shock:

Britta har du tænkt over hvad den næste lektion bliver?

Jeg har nu slet ikke kunnet finde ud af det med frames.... lokke lokke... :twisted:
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Man kan opbygge sin hjemmeside, så man har flere vinduer på en side. Til dette benytter man ”frames”, som også kaldes rammer.
Fordelen ved at bruge frames er, at man kan lave sin linkmenu i en frame og forsiden i en anden og at man så får begge sider vist på en gang. Hver gang man skifter side, så følger linksiden f.eks. med.

Når man arbejder med frames, så laver man et html-dokument til tekst/billede-delen og et til link-delen og samtidig laver man et samlet, så computeren ved hvor den skal finde de to vinduer, der skal stå på samme side.

Et eks. ( lånt fra min kode på whitehat) på en samlet side, som man kalder index.htm:

<html>
<head>
<title>Stratego's corner</title>
</head>
<frameset cols="15%,85%">
<body background="Image001.jpg">
<frame src="indhold.htm">
<frame name="main" src="forside.htm">
</frameset>
</html>

Frameset cols = hvor store vinduerne skal være. Husk at bruge % tegnet.

Kan desværre ikke huske hvorfor, jeg har skrevet frame name=”main” og kan ikke lige finde noget om det nogen steder, men mener det er for at fotælle det er hovedsiden.
I dette tilfælde har jeg så kaldt linkdelen indhold.htm og hovedsiden for forside.htm.

Du kan se resultatet her:
[url]http://stratego.users.whitehat.dk/index.htm[/url]

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply